
Ar žinojote, kodėl kai kurie stabdžių diskai turi ventiliacijos ertmes ir kuo jos naudingos?
Stabdžių diskai gali būti kelių tipų:
- vientisi;
- ventiliuojami (dar gali būti skirstomi į paprastus ventiliuojamus ir kryptinius);
- perforuoti ar su grioveliais;
- anglies - keramikos diskai - dažniau sutinkami sportiniuose ar prabangiuose automobiliuose.
Pagrindinė ventiliacijos ertmių paskirtis - aušinimas. Stabdant diskai dažnai įkaista iki 300 - 500 °C, o sportiniuose automobiliuose temperatūra gali pasiekti net 800 - 1000 °C. Diskai be ventiliacijos (vientisi) labiau linkę įkaisti ir deformuotis, todėl jų tarnavimo laikas paprastai trumpesnis. Nesiventiliuojant ir palaikant pastovų kaitinimą, pastoviai staigiai stabdant vyksta kaladėlių ir diskų trintis, ko pasėkoje karštis persiduoda per stabdžių suportus į stabdžių skystį. Stabdžių skystis yra higroskopiškas (imlus vandeniui), kaitinant pradeda formuotis vandeningi garai, kurie kaupiasi ir taip sumažina virimo temperatūrą (vos naujai pakeisto stabdžių skysčio virimo temperatūra siekia nuo 200-260°C , o turimo keisti skysčio, kuriame jau yra susikaupę vandens garai, virimas vyksta nuo 140-180 °C). Todėl keičiant stabdžių diskus, kaladėles, pakeitimo metu, patartina nepamiršti ir stabdžių skysčio, bei jį profilaktiškai pasikeisti bent kas 2-3 metus.
Ventiliuojami diskai yra lengvesni už vientisus, nes jų konstrukcija turi oro kanalus, dėl savo konstrukcijos jie sumažina perkaitimo riziką, leidžia orui cirkuliuoti, todėl diskai greičiau atvėsta ir stabdžiai veikia stabiliau, diskai mažiau dyla ir tarnauja ilgiau.
Mūsų praktikoje dažniausiai sutinkami būtent vientisi ir ventiliuojami diskai. Kada kokius rinktis?
- Vientisi diskai tinka lengviems automobiliams (pvz., miesto hečbekams), kai važiuojama ramiai, mieste, be staigių stabdymų. Jie pigesni ir pilnai pakanka kasdieniam naudojimui.
- Ventiliuojami diskai labiau tinka galingesniems automobiliams arba tiems, kas mėgsta dinamiškesnį vairavimą. Jie geriau aušinasi, yra patikimesni ir saugesni, nors ir brangesni.
Jei visgi renkatės ventiliuojamus diskus, reikia nepamiršti, kad jie yra dviejų tipų, tai paprasti ventiliuojami ir kryptiniai diskai. Pagrindinis jų skirtumas, kad kryptiniai diskai turi spirales primenančius kanalus. Todėl jie negali būti sumontuoti bet kaip - kryptiniai diskai turi savo kairę ir dešinę pusę. Jei sumontuosite neteisingai (supainiosite vietomis) diskas nebeaušins, o priešingai - kels karštį į vidų.
Labai svarbu paminėti, kad reikia nepamiršti automobilio gamintojo specifikacijų, jų rekomendacijų bei pačios hidraulikos. Ventiliuojamus stabdžių diskus verta, nepaisant automobilio markės, jo galingumo, dėti į priekį, kadangi 70-80 proc visos stabdymo jėgos atitenka priekiniams stabdžiams, todėl jie greičiau kaista ir labiausiai dėvisi.
Stabdžių diskai:
- Ventiliuojami kryptiniai;
- Ventiliuojami paprasti;
- Vientisi.
